Veel vaker oplichting door nepagenten
Het aantal meldingen van ouderen die zijn opgelicht door nepagenten is het afgelopen jaar enorm toegenomen. De politie kreeg 8000 meldingen; een jaar eerder waren dat er nog 544.
De politie spreekt van georganiseerde criminaliteit, die volledig gericht is op 70-plussers. Bij invallen zijn hele callcenters aangetroffen waar mensen potentiële slachtoffers benaderden.
Daders bellen eerst op en beweren dat er gegevens van de mensen zijn gevonden bij inbrekers. Snel daarna komen ze in een uniform langs en bieden ze aan om sieraden of geld veilig op te slaan. De politie roept iedereen op om dit soort incidenten te melden.
In de meeste gevallen begint de oplichter met een telefoontje waarin hij of zij zich voordoet als politieagent. Door te zeggen dat ze agent zijn, willen ze u de indruk geven dat u hen kunt vertrouwen, wat dus niet waar is.
De nepagent zegt dat er gegevens van de persoon zijn gevonden bij inbrekers, en soms wordt er zelfs verteld dat de bankrekening of bezittingen van de u in gevaar zijn. Hiermee werken ze in op uw angst om uw bezittingen kwijt te raken. En, omdat u daarvoor hebt gehoord dat u met politie spreekt, bent u sneller geneigd te luisteren naar hun oplossing. Wat natuurlijk geen oplossing gaat zijn…
Na dit eerste telefoontje zal de oplichter zichzelf snel in uniform voordoen en langs de deur komen, met het aanbod om geld of sieraden ‘veilig’ op te slaan om zo het slachtoffer (u) te beschermen. Op het moment dat ze bij uw deur staan, bent u waarschijnlijk nog van slag vanwege het telefoontje. Dat maakt u kwetsbaar. Het feit dat er uniformen voor u staan, maakt dat u zich kleiner voelt dan dat u bent omdat zij de autoriteit ‘hebben’.
Als iemand zich telefonisch meldt als politieagent of andere autoriteit, wees dan altijd op uw hoede. De echte politie zal nooit geld of sieraden van u vragen om ze ‘veilig op te slaan’. Als u twijfelt, kunt met alle rust de telefoon opleggen zonder dat u informatie hebt gegeven. Bel daarna zelf het nummer van de politie (112 of 0900-8844).
Wanneer zo’n nepagent zich bij u meldt, vraag dan altijd om een legitimatiebewijs. Echte politieagenten zullen nooit bezwaar maken als u hun ID wilt controleren. Dit is een belangrijke stap. Ondertussen heeft u de tijd goed naar hun uniform te kijken: Past het uniform ze wel? Lijkt het onprofessioneel?
Geef nooit gegevens zoals uw bankrekening, pincode of wachtwoord aan onbekenden, of ze zich nu voordoen als politieagenten of andere autoriteiten.
In dergelijke situaties is het heel belangrijk om rustig te blijven. Door rustig adem te halen, uw eigen gedachten te ordenen en het plaatje helder te krijgen, zorgt u dat u de regie heeft over de situatie. De oplichter mag niet de regie in het gesprek hebben. Als u twijfelt, vraag dan om tijd om even met een familielid of vriend te overleggen, doet u gerust dan de deur voor hun neus dicht.
Als er een telefoontje komt van iemand die zegt dat ze van de politie zijn en je geen eerder contact hebt gehad, wees dan voorzichtig. Vraag naar de reden van hun telefoontje en bel eventueel terug naar het officiële nummer van de politie om te verifiëren.
De tips uit dit artikel zijn natuurlijk ook te gebruiken bij banken en andere organisaties. En in dit artikel leest u tips voor als u mantelzorger bent.