Ongeacht de specifieke zorgsituatie waarin u zich bevindt, zult u waarschijnlijk te maken krijgen met veel uitdagende gesprekken met degenen voor wie u zorgt, evenals met andere familieleden. Onderwerpen zoals financiën, juridische kwesties, nalatenschapsplanning, woonsituaties, zorgplannen, veiligheid en autorijden moeten worden besproken. Hier zijn enkele tips om deze gesprekken makkelijker te maken.
1. Praat vroeg en vaak
Hoe meer u heeft besproken en gepland voor de toekomst, hoe makkelijker het zal zijn wanneer het tijd is om beslissingen te nemen. Praat vroeg, want het is eenvoudiger om zaken te bespreken als ze in de toekomst of hypothetisch zijn, in plaats van acuut. Ook wilt u niet worstelen om kritieke gesprekken te voeren te midden van een crisis.
2. Observeren en onderzoek voordat u handelt
Als u een verandering voorstelt voor uw dierbaren, breng dan tijd met ze door om nauwkeurige, specifieke informatie over uw zorgen te verzamelen voordat u het gesprek begint. Als u wilt praten over autorijden, rijd dan eerst mee om geldige observaties te maken. Maakt u u zorgen over hun veiligheid thuis? Verblijf dan een paar dagen bij hen om een echte indruk van de situatie te krijgen.
3. Benader met liefde, bezorgdheid en steun
We zitten allemaal in hetzelfde team met een gemeenschappelijk doel: de best mogelijke zorg en kwaliteit van leven voor uw dierbaren. Wees duidelijk dat uw gedachten en acties worden gemotiveerd door liefde en bezorgdheid. Begin niet met een confronterende, negatieve houding, want dat saboteert het gesprek.
4. Communiceer effectief
Gebruik gespreksstarters. Als u niet zeker weet hoe u het onderwerp moet aansnijden, probeer dan een indirecte aanpak, zoals het bespreken van een artikel, een boek dat u heeft gelezen, de situatie van een vriend of een televisieshow.
Gebruik “Ik”-verklaringen. Zeg niet “u moet…” of “u moet gewoon…”. Dit zet mensen op de verdediging. Probeer in plaats daarvan te zeggen: “Ik maak me zorgen over…”, “Ik wil u helpen met…”, “Ik vraag me af over…”, “Ik wil u ondersteunen bij…”.
Vraag om hun input. Het is geen eenrichtingsgesprek, dus vraag hoe ze denken dat het met ze gaat en welke aanpassingen ze hebben overwogen.
Luister, reflecteer en valideer. Richt u op luisteren met een open geest, herformuleer en reflecteer wat ze hebben gezegd. Heb compassie voor hun situatie en begrijp dat verandering voor iedereen moeilijk is.
5. Betrek een sleutelpersonen bij het gesprek
Soms kunnen de juiste mensen aan tafel het verschil maken. Het kan belangrijk zijn om een bepaald familielid toe te voegen dat naar hen luistert, of een gerespecteerde adviseur zoals een advocaat, arts, geloofs- of gemeenschapsleider of vriend. Overweeg zelfs een objectieve derde partij, zoals een zorgmanager, raadgever of een onafhankelijke bemiddelaar voor familie- of ouderenzorg, om het gesprek te vergemakkelijken.
Benader deze gesprekken met geduld en realistische verwachtingen. Het kan enkele gesprekken duren voordat u tot een wederzijds akkoord komt en beslissingen neemt. Wees open voor oplossingen die u niet had overwogen, en maak het zo makkelijk mogelijk voor degenen voor wie u zorgt.
Door zorgvuldig en met begrip te communiceren, kunt u ervoor zorgen dat u dierbaren zich geliefd, ondersteund, krachtig en meer in controle van hun leven voelen, ongeacht de te nemen beslissingen.